9.9 -11 perjantai , viimeinen matkapäivä

Viimeinen matkapäivä . Lähdimme matkaan n. puoli seitsemältä ja ensimmäisen 10 kilometriä etenimme ripeästi . Koko matkan ajan  tähän asti  on jäljellä olevat kilometrit merkattu tolppiin aina puolen kilometrin välein, mutta tällä osuudella ei näin ole ja ehkäpä siksi tuon ensimmäisen kymmenen kilometrin jälkeen matka onkin tuntunut melkoisen pitkältä, vaikkei kylläkään erityisen raskaalta .

Päätimme tuossa Katjan kanssa puhellessa, että koska reitti miltei hipoo Santiagossa tuota meidän lauantaista hotelliamme (Area central ) käymme sieltä kysymässä josko niillä olisi vapaita huoneita jo tälle päivälle, vaikka tuo meidän varsinainen varauksemme alkaakin vasta huomenna . Jotenkin nyt kun määränpää on niin lähellä houkuttaa suunnattomasti oma kahden hengen huone ja yksityinen suihku !!!!!

Aamu on ollut melkoisen sumuinen ja päivemmällä satoi hiukkasen vettäkin , tai ei sitä oikeastaan voinut sateeksikaan sanoa , vaan pikemminkin hienonhienoksi tihkuksi , miltei kuin olisi kävellyt tuossa sumupilvessä .

n. 6 kilometriä ennen Santiagoa heitin oman sadeviittani (joka oli ollut reissulla vain rinkan suojana) roskikseen . Se oli niin riekaleena, että sateen sattuessa tuo nyt ei ainakaan olisi suojannut enää yhtikäs mitään :D

Kävelyreitti ei tänään ollut maisemallisesti mitenkään erikoinen , mutta siinä oli aivan oma, erityinen tunnelmansa . Yhytimme reitin varrella tutuiksi tulleita "ystäviämme" useamman kerran ja vaihdoimme viimehetken sähköpostiosoitteita ja hihkuimme sen tuhannennen kerran buen camino tervehdyksen yhdelle jos toisellekin :D

Kävimme mielenkiintoisessa kahvilassakin .... Ulospäin paikka näytti varsin normaalilta , mutta sisältä aika "rähjäiseltä" . Paikka oli melko ääkkäisen oloinen , mutta koska kahvihammasta kolotti ja kovaa , sellaiset tilasimme ja painelimme niitä pihalle juomaan . Hetken päästä oli ampparilauma kimpussamme. Ensin häipyi Katja , minä urheasti yritin esittää coolia , mutta kun amppareita oli puolenkymmentä niskassani ei teatteri huvittanut enää itseänikään vaan pötkin pakoon kuin viimeistä päivää ;D

Ihan hiukkasen ennen Santiagon kaupunkia kävimme vielä toisessa kuppilassa vessa ja kahvi reissulla ja huomasimme, että Espanjassa asustelee näemmä tylyjäkin ihmisiä ;D Mies kahvilan tiskin takana oli aloittanut päivänsä  väärällä jalalla ja oli kiukkuinen , kuin juurikin  ne edellisen paikan ampiaiset ... No hyvä vain , ärtymys joka jäi hetkeksi päälle ukon kiukuttelusta siivitti askeleemme ja saavuimme varsin nopeasti Paris kadulle jolla hotellimme sijaitsi .

Onnistuimme saamaan huoneen hotellista (tosin parivuoteella ja niin, että vaihdamme huomenna huonetta omaan , ennalta varattuun yksittäisvuoteilla varustettuun) ja oli miltei taivaallista päästä rauhassa suihkuun ja vaihtaa puhtaat vaatteet päälle . Hotellimme sijaitsi kaupungin suurimmassa ostoskeskuksessa , mikä oli aika mukava juttu . Piipahdimme vielä pikaisesti kaupoilla ja löysin itselleni paidan reissussa rähjääntyneiden tilalle .

Tuon jälkeen palasimme takaisin vaellusreitille ja kävelimme katedraaliin ja kieltämättä fiilis oli aika upea, hieman tyhjä tosin, kun tuonne pitkän rupeaman jälkeen vihdoin saavuimme ! Käväisimme sisällä täpötäydessä katedraalissa ja ja jotenkin sen suuruus ja prameus oli hieman "liikaa" vaelluksella koetun "vaatimattomuuden" päälle. Olo oli hieman eksynyt. Päällimmäisenä pyöri mielessä: Mitäs nyt sitten tapahtuu...Oli vaikea tajuta, että enää ei olekaan määränpäätä, eikä matka jatku.

Kävimme vielä piispantoimistosta hakemassa pyhiinvaellustodistukset . Jono tuonne oli melkoinen, mutta eteni kuitenkin melko nopeasti , joten jo n. puolen tunnin päästä saimme omat todistuksemme ja lahjoitimme samalla lippaaseen (pyydetyn) 2 e :D  Mikäli oli kävellyt koko reitin (n. 750km) sai pahvirullan johon todistuksen saattoi laittaa , mutta meidän 156 kilometrillä ei koteloa herunut ;D

Jonottelun jälkeen tapasimme vielä reitillä tutuiksi tulleita kavereitamme ja punastelimme ja vaihdoimme poskisuudelmia ( Punastelu johtui siitä, että jäyhälle suomalaiselle nuo poskisuudelmat eivät oikein istu )

Kiertelimme tovin vanhaakaupunkia , kävimme syömässä ja kaupassa ja painuimme nukkumaan . Huomenna aloitamme lomailun !!!!!!!!